Из дебрите на японския ъндърграунд: Stop Jap! [Част 1]

the stalin

Бруталност и радикален израз на идеите, които стоят в основата на пънк-рок музиката, доста често на границата с абсурда и извращенията. Трудно е да се интересуваш от ъндърграунд музика и да не отправиш поглед и към страната на изгряващото слънце.

Едва ли е изненада, че хардкор пънкът в Япония звучи доста различно от която и да е друга страна по света. Няма как изолираността, историческото наследство (след ВСВ) и особеностите на азиатската култура да не окажат влияние върху субкултурите в Япония от края на 70-те.

Очевидно е също, че британската хардкор пънк и anarcho/peace punk сцена е оставила много по-голям отпечатък върху японските банди, от която и да е американска банда. Това не бива да ни изненадва предвид антиядрените и пацифистки послания на банди като CRASS, Flux of Pink Indians, Discharge и др., които без съмнение стават популярни на Изток още в самото начало.

japan-punx

Шведските и финландски хардкор пънк банди от началото на 80-те също са на почит в Япония и все още има огромен брой по-нови японски d-beat и raw punk банди, които се опитват да пеят на някой от скандинавските езици в характерния за тях стил. Експерименталната и нойз сцена също има огромно влияние върху японското пънк звучене, затова не може да не обърнем специално внимание и на артисти като Hijōkaidan, когато говорим за хардкор и пънк сцената в Япония.

Започвам тази серия от статии за японската хардкор пънк сцена с три от най-скандалните и емблематични банди, които стоят в основата на това, което наричаме японски пънк.

The Stalin

The Stalin @ Element

Една от най-култовите японски ъндърграунд банди за всички времена. The Stalin са сформирани през 1980 от 30-годишния по това време Мичиро Ендо, ветеран от войната във Виетнам, който се бие на страната на Виет Конг.

Въпреки левите си политически идеи обаче, Мичиро споделя, че името е избрано с провокативна цел. Името на Сталин е едно от най-мразените в Япония, което още повече помага за скандалния имидж на бандата. Той освен това свързва името на Сталин с извращението и превръщането в тоталитаризъм на една „иначе добра идея“.

the stalin - dendou kokeshi

През 1980 г. The Stalin издават своя първи сингъл „Dendou Kokeshi“, на чиято обложка има спринцовка с хероин забита в пенис. Малко по-късно бандата издава и още 5 песни в EP-то „Stalinism“.

Стилът на бандата е доста груб и недодялан пънк-рок ала Sex Pistols. С участията си на живо обаче, Мичиро бързо се превръща в (анти-) звезда.

С прическа тип Сид Вишъс и черен грим по лицето, Мичиро обикновено е чисто гол на сцената, изстрелвайки храчки и всякакви лайна по феновете, понякога своите собствени екскременти и урина! Мичиро дори се появява на корицата на порно списание в Токио, където позира заедно с момиче в училищна униформа.

На следващата година вземат за китарист Казуо Тамура – „Там“ от Typhus, който дава много по-хардкор звучене на групата. Останалите членове на Typhus пък създават друга легендарна банда, Gauze, които са най-старата все още активна хардкор пънк банда в Япония и заслужават особено внимание в някоя от следващите статии.

the-stalin-trash

Първата дългосвиреща плоча „Trash“ излиза през 1981 г. и всичките 2000 бройки се продават моментално. Мичиро иска да се възползва от придобитата скандална популярност и да подпише договор с голям лейбъл… както правят Sex Pistols.

Дебютът си за голям лейбъл (Rockwell Studio и Hakone Sunrise) The Stalin правят още през юли 1982 г. с плочата „Stop Jap“.

В оригиналното издание има 15 парчета, а в следващи преиздания са добавени бонус лайв изпълнения и кавъри на The Doors и The Stooges. Стилът на бандата е вече доста по-изчистен. Вече има открояващи се влияния от The Clash, както и ясни антифашистки и политически послания. По отношение на текстовете, Мичиро ги нарича „танку“ (от танкове и хайку).

През същата 1982 г. The Stalin участват и в култовия японски киберпънк филм Burst City (Bakuretsu toshi). Действието във филма на Сого Ишии се развива в мрачно, пост-апокалиптично Токио, където банди от пънкари и рокери-расисти се бият помежду си, и едновременно с корумпирани ченгета.

Във филма The Stalin свирят в изоставена фабрика, където Мичиро изритва от сцената расистката банда The Rockers и гневно излива анархистки лозунги от мегафон. В лентата на Сого Ишии има много насилие и анархия, които дават основата на друга култова японска банда GISM (мото им е Anarchy & Violence). Всеки във филма мрази полицията, а накрая заразени от радиацията зомбита тотално изтрещяват и настава зомби апокалипсис.

През 1983 г. излиза следващия им албум „Mushi“, чиято обложка е нарисувана от известния манга артист Суехиро Муро. Този албум обаче се оказва провал за бандата и всички оригинални членове без Мичиро напускат The Stalin.

През 1984 г. Мичиро издава пост-пънк албума „Fish Inn“ заедно с други музиканти. The Stalin правят последното си турне, а споменатия вече режисьор Сого Ишии следва бандата на цялото турне, снимайки документалния филм „The Stalin For Never“.

Песента „Chicken Farm“ е първата песен на The Stalin, която става известна на международната публика. Тя се появява в легендарната хардкор пънк компилация „Welcome to 1984“ на Maximum Rock’n’Roll през 1984 г., където намират място пионерите на хардкор звука от различните краища на света (Raw Power, BGK, Olho Seco, RattusTerveet Kädet, Icons of Flith, N.O.T.A. и др.)

През 1985 г. бандата официално се разпада, но Мичиро Ендо издава няколко солови проекта и концептуални албуми. На няколко пъти има опити за реюниъни на бандата, а Мичиро все още се появява на сцена за солови акустични проекти.

Най-успешният реюниън на бандата се случва в края на 80-те, когато Мичиро е силно вдъхновен от разпада на Съветския съюз и полското движение „Солидарност“. През 1990 г. The Stalin се събират и идват за турне в Източна Европа с полската анархо-пънк банда Dezerter.

Hijōkaidan

hijokaidanvomit

Hijōkaidan се появяват през 1979 г. в Киото и са може би истинските родоначалници на японската DIY ъндърграунд сцена.

По това време нойз сцената означава артисти, повлияни едновременно от пънка и дадаисткото арт движение, които записват експериментални звуци вкъщи за да ги изпратят на приятели, правещи същото на другия край на света.

В Европа нойз артистите по това време свирят в анархистки скуоти пред няколко човека, които също правят нойз като тях. В Япония в началото на 80-те все още няма никаква сцена за подобен тип пърформанси.

Още с първото си участие в Токио през 1981 г. Hijōkaidan отблъскват и скандализират публиката си. Колективът, който понякога достига до 10 човека, прави шум с всевъзможни инструменти и сценично поведение, включващо разкъсване на сурова риба на сцената (което като веган намирам само по себе си за достатъчно отблъскващо), замеряне на публиката с боклуци и пикаене от сцената, която понякога е представлявала бунище от всевъзможни органични и неорганични материали, използвани по един или друг начин от бандата.

HijokaidantakenfromYuichiJibikisTOKY

Мълвата за тях се разнася из цяла Япония и са им отказани и забранени участия на доста места. Когато все пак успяват да правят концерти Hijōkaidan споделят сцената с банди като The Stalin, Auschwitz, Fushitsusha, Trash и GISM.

На един концерт в Киото през 1983 The Stalin са без своя барабанист и се обединяват с Hijōkaidan като Sta-Kaidan. Сталин свирят своите парчета върху стената от шум на своите колеги от Киото. Накрая на концерта настава пълен хаос, в който летят всевъзможни храни и предмети над главата на Мичиро Ендо, той пък мята по Hijōkaidan свинска глава и трупове на пилета (ужасно). Около 800-те пънкари и нойзъри на концерта се включват в боя и настава пълно мазало.

След този концерт от колектива е изгонен Ока, който обикновено е най-отговорния за насилието и мизерията на техните концерти. След неговото напускане концертите стават една идея по-спокойни. След излизането на класическия им албум „Viva Angel“ обаче към тях се присъединява бившия китарист на The Stalin Шинтаро,  който бива изгонен през 1987 г. след като хвърля цял сет барабани в публиката и уцелва някой в лицето.

През 90-те бандата става доста по-активна и получава широко признание като едни от създателите на нойз сцената изобщо. Музикалните критици започват да обръщат внимание на тях и техния стил. Поканени са на участия дори по големи фестивали в Щатите и Европа.

Масами Аката, който става популярен като Merzbow, също участва за известно време в Hijōkaidan като барабанист и перкусионист.

GISM

GISM

Без уговорки, G.I.S.M. просто е култовата банда на японската ъндърграунд сцена. Около тях витае една митична аура на насилие и лудост, най-вече заради историите около техния вокалист Шигехиса „Сакеви“ Йокохама.

Акронимът от четири букви не означава нищо конкретно, а в зависимост от контекста на тяхната музика и арт може да значи много неща – Guerrilla Incendiary Sabotage Mutineer, God In Schizoid Mind, General Imperialism Social Murder, Genocide Infanticide Suicide Menticide, Gay Individual Social Mean, Gothic Incest Sex Machine, Gore Impromptu Suicide Mine или Gnostic Idiosyncrasy Sonic Militant.

gism inside

Бандата е създадена през 1981 г. и правят първия си концерт в Токийския университет. През 1984 г. издават първият си албум „Detestation“, в който смесват пънк и метъл по революционен за времето си начин. Сакеви избълва маниакалните си текстове с крясъци и гърлени ревове върху шумна стена от звук и технични хеви-метъл китарни сола.

Текстовете на много развален английски са изпълнени с параноя, насилие, сифилистични вагини и гонорясали членове, антиимпериализъм и анархистки теми, визия за масови гробове и апокалиптично бъдеще.

7e740ea8573367818ff51ac015cc0811

Сакеви се занимава изцяло с артуърка на бандата и е впечатлен от разрушението през ВСВ, използвайки много образи от войната. Въпреки че бандата взима влияния от CRASS и пацифистката пънк сцена във Великобритания, вокалистът на G.I.S.M. си остава екстремен нихилист с наслада към насилието. Сакеви е твърдо убеден, че революцията може да дойде само чрез насилствени методи.

Историите разказват за техните концерти през 80-те, които са били изпълнени със страх. Доста често бандата излиза на сцената с черни маски на лицата и облечени с черни или камуфлажни дрехи. Сакеви провокира публиката към сбивания и насилие, а понякога излиза на сцената с горелка или моторна резачка. Говори се, че са заключвали вратите на залата, за да не може никой да излезе по време на сета на G.I.S.M.

По време на телевизионно предаване по националната телевизия, Сакеви напада членовете на пост-пънк бандата Jagatara, взема микрофона и започва да крещи политически лозунги. Друга история разказва как напада богати хора по улиците и е арестуван след като напада офис-работници на токийското метро с пламъка от запалка и спрей за коса. Около него витаят още много истории и слухове, някои от тях верни, други вероятно измислени.

sakevi

Сакеви започва свой лейбъл Beast Arts, както и зин, наречен P.o.W. В първите два броя името означава Punk on Wave и е типичния пънк-рок фензин. От третия брой (който прави заедно с американеца Джон Дънкан)обаче, той вече се нарича Performance of War и в него има снимки на убити по особено жесток начин хора, интервюта с осъдени на смърт затворници, инструкции как да убиваш хора, статии какво представлява ядрената война, интервюта с партизански групи и членове на Фронта за освобождение на Палестина.

Официално бандата има само три пълни албума, но постоянно излизат бутлези на техните издания, които се продават за много пари. През 1987 г. издават втория си албум M.A.N. (Military Affairs Neurotic), който е силно повлиян от нойз сцената. Сакеви е вече приятел с Merzbow, който пише статии за P.o.W. Музиката си G.I.S.M. вече определят като noise performance hardcore и правят съвместни концерти с Hijōkaidan. 

gismnewcd

Последният албум SoniCRIME TheRapy излиза през 2001 г. и бандата вече е с Киичи Такахаши на мястото на оригиналния басист Кенан „Cloudy“, а на мястото на барабаниста Хирошима вземат „Ironfist“ Такахаши от хардкор бандата Crow. За съжаление, същата година оригиналния китарист Ранди Учида, който остава завинаги в историята с легендарните сола в „Endless Blockades for Pussyfooter“, умира от рак.

skv_deception

В последните години Сакеви прави своя собствена ъндърграунд марка за облекло stlTH и се интересува от езотерика, Телема, черна магия и конспиративни теории. През 2004 г. издава албума The War със своя солов нойз / ембиънт проект S∴K∴V∴ Според мен, пичът вече доста се е наклонил към фашизма, но заради култовия му статут в пънк сцената, всички тези неща остават на заден план и пънкарите от цял свят продължават просто да поддържат митичния му образ.

На 15 април 2016 г. G.I.S.M. правят реюниън и свирят на фестивала Roadburn в Холандия. Това е първият им е единствен концерт извън Япония.

Контекст

10531425_726935324052874_8091115057930675511_o

Появата на банди като The StalinHijōkaidan и G.I.S.M. до голяма степен се дължи на силно репресираното японско общество в началото на 80-те, когато Щатите наливат изключително много пари в икономиката на страната, за да я противопоставят на Китай.

Японската икономика е във феноменален възход и много бързо хората натрупват материални богатства, но организацията на обществото става по много йерархичен начин с почти военна дисциплина, а социалните структури остават силно патриархални и традиционни.

В края на 60-те студентските протести се опитват да реформират следвоенните структури. Избухват едновременно студентски протести и работнически стачки, но всички биват потушени с брутално полицейско насилие. Работническите съюзи биват съкрушени също и от намесата на мафиотските структури на Якудза, които имат стабилни връзки с десните политици. В крайна сметка, консервативните политици успяват да запазят здраво властта си благодарение на репресивния апарат, мафията и вероятно подкрепа от ЦРУ.

japanese red army

Малко преди да се появи пънка през 70-те, повлияни от крайнолевите движения и хипитата, се появяват групировки като Японската червена армия, която действа по подобие на германските RAF. При няколкото им отвличания на самолети и терористични атентати обаче загиват невинни хора и затова не получават почти никаква подкрепа от обществото.

В края на 70-те и началото на 80-те години Япония представлява хиперкапиталистическа страна с много затворено общество с традиционни ценности. В тази обстановка се появява пънк сцената с екстремните си представители като описаните по-нагоре три банди.

Публикувано на Uncategorized и тагнато, , , , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s