Какво се случи с Blitz през 1982г.?

Случайно или не, плейърът на телефона ми пусна Blitz. Беше някъде там, след няколко заспали парчета на отнесени във въздушния простор артисти. Това ме извади от нетрезвата летаргия като шут в корема, след който инстинктивно се сближаваш с паважа. В един точно определен момент от съществуването ми и под безспорното въздействие, този ‘флашбек’ просто ме сграбчи за дрехите и изхвърли като незначителен предмет назад в миналото. И докато костите ми се пропиваха с болезнено лепкава носталгия, пияната ми глава трескаво търсеше къде да се разбие, а цялото ми съзнание – възбудено да си припомня с връхчетата на всеки един косъм експлозивния коктейл от емоции, който те изкарва извън релси, извън нормалността. Озъбен и настръхнал, с разхлопано от прекословия сърце, на борда на машината на времето, пак бях на 16. Сладко със стипчив вкус. Като тамън рукнала от разбити устни кръв. Идентични с тези от миналото чувства ме спохождаха буреносно, а бетонният пейзаж току се превръщаше в паспарту на живописно платно от полюсни преживявания. Когато всичко това отмина като наркомански кик, все още неотшумялата тийнейджърска енергия ме придърпваше надолу с противоречието, което създава у един… вече пораснал хлапак.

За миг се зачудих къде отиде всичко това? Наелектризиращата атмосфера на ежесекундна борба, анархичния разсъдък, адреналина на градското оцеляване,… изтече ли в канала с юношеството или заменихме безконечната материална физичност с нещо от друго измерение. Попораснали сме. Кожата помни, така както помнят и старите кубинки, които все още мъкнеш по асфалтовите полета. Отражението от витрината почти ме връща там, но нещо липсва… нещо се е изгубило по пътя.

blitz-great-photo

Blitz е култова английска пънк група, постигнала значителни успехи в Британските инди класации. Част от нарастващата в началото на 80-те години Ой! сцена, те стават един от символите на втората генерация пънк банди.

Абсолютно излишно е да се впускам в това кои са Blitz. Ако не знаеш, то си изпуснал много съществена част от уроците по история на Великобританския пънк. Още с първите бандитски касетки и тави, завъртяли се наоколо, това име добива широка популярност дори тук, на хиляди километри от родния им Ню Милс и на десетилетия разстояние от рождението на първите им записи. Абсолютно култова, легендарната банда се превръща в марка и символ на подражание за десетки състави от всички континенти на планетата. Влиянието им върху развитието на пънк музиката и наследството, което оставят, са впечатляващи и заслужават безпрекословно признание от всички „секти“ и тъмни краища на ъндърграунда.

Открити и промотирани от музикалния журналист и важна фигура в тия среди – Гари Бушел, Blitz достигат до страниците на Sounds Magazine, а демо песните им от 1981г. намират място още в първите Ой! компилации. Гарантирана, известността им ги превръща в хедлайн на жанра, дори години след като той… внезапно се променя.

750403_orig

Съставена както от пънкове, така и от скинхедс, Blitz става една от първите групи – представители на новата епоха – симбиоза между два вечни младежки култа, много насилие и противоречия.

Всички помним времената, когато Warriors, Someone’s Gonna Die, Razors In The Night раздираха градинки и площади, стадиони и локали – тези вечни класики са завинаги отпечатани в съзнанието на поколения пънкове, скинхедс или обикновени хулигани с добър музикален вкус. Химните на вечния хаос звучаха еднакво релевантно както в дъждовния Албион, така и в посивелия славянски пост-социализъм.

4 E.P.-та предхождат дългосвирещият Voice Of A Generation (1982), който и до ден днешен си остава емблема на групата. След All Out Attack (1981), Warriors (1982) и Never Surrender / Razors In The Night (1982) пред групата остава само компилирането на първият им пълен албум, преди нещо да се промени кардинално.

Какво се случи с Blitz през 1982?

 

 

 

Трябваше да минат години преди да се запитам интересен въпрос. Защо в България винаги свързваме Blitz първо с гениалния им сингъл „New Age„, а не с Fight To Live или 45 Revolutions например? Познавачите на творчеството на групата знаят защо този въпрос има реална (музикална) стойност.

 

Албумът от 1982г. – Voice Of A Generation – суров уличен пънк, безмилостната и криминална реалност в света на младата работническа класа, събрана в един гневен, необуздан вик. Дивата лудост на неоправданите… бунтът на декласираните. Гласът На Генерацията прави Blitz известни първо на национално, а после и на световно ниво. В контрапункт на това идва следващият им албум.

blitz-second-empire-justice-lp

Second Empire Justice е издаден на 1 Януари 1983г. от Cleopatra Records и бележи сериозно отдалечаване от Oi!/Streetpunk звука.

Когато Crisis преминаха през своята метаморфоза чрез явлението Joy Division те моментално станаха Death In June. Когато същото се случи на Blitz, те отведнъж издадоха Second Empire Justice. Това бе толкова ‘отведнъж’, че очевидната дистанция от стария Blitz звук кара да се запиташ – това една и съща група ли е изобщо? Тази голяма музикална промяна отчужди не малка част от скинхед феновете им. Second Empire Justice, в сравнение с Never Surrender е направо друга вселена. Подобно на Joy Division, New Order и Death In June, Blitz имаха някои очевидни политически конотации, които дори песни като New Age не успяха да разсеят напълно. Обратно към култовият сингъл – New Age и видеото към него бележат промяната. Разбира се, там Blitz предпочитат да се обяват като група от Манчестър, вместо от родният им, намиращ се в близост Ню Милс. Черни ризи и атмосферичен звук, наистина могат да те накарат да се запиташ дали Bernard Sumner не е гост китарист.
Гари Бушел обявява „Voice of a Generation“ (1982) за еквивалентен по заряд, емоция и релевантност на дебютния албум на The Clash. Такива гръмки сравнения, обаче, бързо заглъхват след появата на вторият им дългосвирещ албум.

photo_lineup1

Състав 1980-1983: Carl Fisher – вокали
Nidge Miller – китара
Mackie – бас
Charlie Howe и Christopher Howe – барабани

Интересното е, че самите Blitz съвсем скоро се отказват, образно казано, от Second Empire Justice и новата насока, за да се завърнат към своят Ой! имидж и звучене. Отпускащото, носталгично и атмосферично звучене на албума, изцяло в духа на европейският континентален звук от това време, несъмнено отрежда място на този албум много повече до тези на Joy Division и Danse Society, наместо до The Partisans и Last Resort.

Въпреки завръщането си към уличния пънк, Blitz не прекратяват напълно готик-уейв влиянията си, като в издадения през 1989г. „Killing Dream“ все повече си личи Sisters Of Mercy вдъхновението. Недооценено остава и Stranglers влиянието, което може да се забележи дори в ранни парчета като Fatigue.

 

 

 

Advertisements

About JollyStomper

Не поглеждай назад - там няма нищо. Нито крачка напред - избягваш всички.
Публикувано на Uncategorized и тагнато, , , , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s