Necracedia

В навечерието на събития, за които, не се съмнявам, че знаете и имате отношение, пред мен се появяват въпроси, на които нямам и не мога да имам категоричен отговор. В последните дни и седмици много се изписа и изговори за новото допълнение в европейското законодателство, носещо името ACTA. Почти всеки, който има активен допир до глобалната мрежа има позиция по този въпрос и в болшинството от случаите тази позиция е твърда.

В моменти, когато цяла Европа се изправя срещу един спорен проект с много очаквани и неочаквани въздействия, аз ще се върна малко назад, за да припомня, че в 2012г., в информационната епоха, когато почти всеки има достъп до интернет през домашния си компютър, лаптопа, телефона и телевизора дори, не можем да отречем, че животът ни е различен. Много по-различен от този през отминалите десетилетия. Същото се отнася и до развитието на  алтернативните и субкултурни движения, пряко свързани със сравнително по-малките и независими музикални сцени. Ъндърграундът, такъв какъвто го познаваме, се измени в последното десетилетие из-основи, подчинявайки се на новата среда – информационната, интернет среда. Приспособи се и намери своята ниша в свободната комуникация, която направи света малък. Благодарение на мрежата, за нас не е проблем да поддържаме връзка с хора от целия свят, да слушаме техните групи, да четем техните списания, да слушаме техните истории. Да представим себе си, да намерим своето място на световната карта. Това се оказа от решаващо значение в годините на смазващо силната масова култура и безспорното превъзходство на консумеризма. Така, като че ли от нищото, от прахта се възродиха онези течения в рок музиката, които от масовата аудитория, малко или много са считани за историческа забележителност на 70-те и 80-те, отчасти и 90-те години. Този т.нар. ривайвъл дойде благодарение на масовото навлизане на интернета в нашите домове, в нашия живот. Някои от крайните мнения също считат това за повратна точка, но в лошия смисъл на думата. Те имат своите изконни основания, аз, обаче, мисля по друг начин, не само защото съм част от едно от първите поколения, които имаха възможността да използват благата на интернета, ами защото ясно виждам, че на тази почва отново поникна позастарелият, изморен и поизхабен дух и образ на всичко, което обичаме, независимо как го назоваваме жанрово. Ами че как иначе бихме могли да знаем за огромните маси английски, американски, финландски и всякакви други групи и сцени – от най-големите до най-малките групи. Не, не би било възможно в нашия век да стане другояче, освен чрез свободната ни комуникация.

Днес всичко това е застрашено и поставено на карта. Последните дни се замислих какво отражение би имал ACTA, освен всичко, произтичащо от същността на някои негови точки на тоталитарен инструмент за брутално вмешателство и цензура. И без да имам солидните юридически познания, чрез които да аргументирам ефектите върху потребителите на интернет, още на първо четене може да бъдат прозрени пагубните последствия, които тази инициатива може и евентуално ще има върху независимите сцени.

Още опасения. Фактът е, че този закон ще сложи край на малките и средни лейбъли. Каквото и да си говориме, всички знаят, че що се отнася до ъндърграунда, над 80% от групите (включително тези от високата сцена) разчитат/разчитали са или ще разчитат на малки и средни лейбъли за издаване на своите албуми. Значителна част от тях разчитат и на самоиздаване. А в тази формула най-силното им оръжие е популяризацията. Тя обаче е невъзможна мисия, ако не съществуваше т.нар. пиратство, по смисъла на споделяне на файлове между интернет потребители. След смъртта на малките и независими лейбъли (които в периоди на икономически кризи даже биха могли да имат печалба от „пиратството“ по пътя на много простата логика, че ако продукцията им е качествена, то тя има шанс да бъде закупена на оригинален носител) постепенно ще настъпи и колапс сред групите. Точно тези групи, които припечелват от турнета, на които далеч не всички присъстващи притежават оригиналнтие им издания. Точно тези групи, които в даден момент дори предлагат своето творчество за свободен даунлоуд в името на това тяхното послание да достигне до максимален брой хора, сред които известен процент да решат да ги подкрепат и финансово, дали чрез закупуване на албум, мърчъндайз или по другите установени начини.

Още повече опасения. По смисъла на защитата на интелектуалната собственост никой от нас, сигурен съм, не желае да обира своите любими групи, автори, творци. Най-малко пък да печели на техен гръб. Сигурен съм, че повечето от нас, ако имаха възможност (и избор) щяха да притежават безкрайни колекции от оригинални винили, сидита и касетки, но това в днешно време е изключително скъпо удоволствие. Силният морален аспект на въпроса е : Това организиран план за поддържане на голяма част от европейското население в духовна и културна бедност, на базата на икономически ценз ли е ? Който няма пари за хляб, не ходи на театър. Но, особено тук, по нашите ширини излиза, че много малко хора ходят на театър, защото някой изкуствено и нереално завишава цените на билетите. Това последното да не се чете буквално…

Унифицирането на лейбълите и свиването им до няколко основни, което ще е краткосрочен ефект от ACTA ще наложи корпоративна приватизация и монопол в музикалните среди. Това е достатъчно условие за пълен контрол над цените на крайните продукти – албуми и пр. Това пък, от своя страна поставя потребителя в следната ситуация : Или купуваш от нас или не. Третият вариант е да си престъпник. Колко тежко звучи, а ? А ние просто искаме да слушаме хубава музика.

Смъртта на една епоха. Колкото и апокалиптично да ви звучи, дори най-конспиративните страхове имат своите основания, но гледайки в своята паничка, далеч от чуждите софри, някой може ли да си представи глобалната мрежа за нас, самите, в отсъствието на всичките блогове, предоставящи възможност да се докоснеш до албум, който, както каза нашият добър приятел и колега skunksa, „го слушаме аз ти и още 4-ма човека и 2 кучета„. Имам вярата, че каквото и да стане, ще се приспособим, но това ли е начинът ?

Днес, далеч не между другото, исках да ви представя една група от САЩ. Ще го направя по новия начин, все едно ACTA е задействала вълни от национални закони и наредби, които биха ни приравнили с криминалните престъпници. Тези мисли ми идват, докато се любувам на седем-инчовият хард винил, за който ми се щеше да поговорим.. Най-лошото е, че съм сигурен, че ако с вас си направим социален експеримент, в който преброим колко човека притежават оригинален запис на групата или са я слушали някъде, ще достигнем до тъжната констатация, че бройката им клони към нула. Дано все пак да греша, но свиквайте. Така ще е за напред.

Говорим си за Necracedia.

Питсбърг, САЩ, 1986г. Едно малко уточнение – групата е най-активна в периода от 1989г. до нейния край 3 години по-късно.

Дори discogs.com мълчи по въпроса за групата, но споделя, че притежава един LP албум – „Now I see clearly“, участие в компилация и класическото, според мен, EP сингълче „Fight for Change“.

Доста непопулярна група, дори в средите на най-закоравелите хардкор-пънкари, за които сцената в Пенсилвания е фундаментална. Сиреч, недооценени Necracedia стоят някъде там, в сянката на далеч по-популярните, но не и по-качествени групи.

Малко за стилът : предполагам, нямам с какво да ви изненадам в това отношение, днешният ми избор е класически олд-скуул, повлиян и от британските течения в тази музика.

Fight For Change не е просто поредният хардкор-пънк винил, издаден в САЩ в началото на 90-те години. Той носи душата, по-скоро духът на непримиримия, първичен стил, който са следвали бандите от региона. Силен, политически, ударен..

В своето съществуване Necracedia са споделяли една сцена с банди като Submachine, The Insignificant, Aus-Rotten… Пенсилванска щуротия.

Линк, както предупредих по-рано липсва.

Едит от Скункса:

Приятели, прочетете и обърнете внимание на написаното от колегата, защото в него има много истина. Потърсете и чуйте групата, защото е невероятна, но аз ще пиша за нещо друго. Ще вляза в ролята на адвоката на дявола и ще се опитам да разширя малко гледната точка и да представя и втора такава.

Искам да започна с най-важното и то е следното – пиратството на интелектуален труд е нещо лошо, а в контекста на Sofia Rebel Station e нещо, което има много нюанси – да, групите са популяризират чрез даунлоуди и феновете на ъндърграунд музиката откриват неща, които никога не биха стигнали до тях  и това е прекрасно. Но, също така повечето от вас знаят сигурно и колко е трудно за една непопулярна и ъндърграунд група да запише албум, EP или демо, което да може да достигне до нас, дори и ако групата го е споделила съзнателно и с ясното намерение, че просто искат да бъдат чути. Нека си купим диск, плоча, касетка или мп3 файл (вече има доста такива опции), ако имаме възможност, за да дадем такава и на групата да ни зарадва с нещо ново.

ACTA e мярка, която цели да наложи ограничения върху свободното разпространение на информация в мрежата, маскирайки го под формата на борба с пиратството, а услужливите медии го представят като „Спирането на торентите и пиратството”, затваряйки си очите за ограниченията на словото и инфомацията, заплювайки собственото си кредо и идея на съществуване. Нека не заставаме зад една абсурдна позиция от сорта на „Не ни спирайте торентите” или „Искаме да си пиратстваме”, защото подобно нещо е обречено на неуспех и дори присмех. Нека кажем „Не на цензурата”!

Не знам обаче дали, когато една банда изрично е освободила материала си от авторски права, то техните файлове биха попаднали под ударите на системата. Легално ACTA няма да има власт, защото праводържателя е пуснал файловете за свободно разпространение, действие което му се полага по закон и следователно неподлежащо на последвала просекуция от трети страни. Но ако бъдат спряни шерингсървърите, е по-вероятно покрай сухото да изгори и малкото мокро, оставяйки ни единствено с няколко възможности като bandcamp, където групите могат официално да пуснат албумите си за даунлоуд и да не искат пари за това, и без да са зависими от файлшеринг сайтове.

Но нека не се отплесвам, а ви запозная с една идея, която е популярна от известно време, но покрай тези мерки се надявам, че ще бъде още по-радушно приета. „Гласуването  с портфейл” или „Vote with your wallet” e начина като потребители да покажем на хората, които взимат решения или прокарват мерки какво точно ценим и съответно да не купуваме техните продукти и/или услуги. Идеята сигурно ви намирисва на бойкот и си мислите, че това е някаква прищявка, но искам да ви попитам – ще ви стане ли нещо, ако не гледате филма „Х” на кино, дори и да не си го свалите вкъщи от торент?

Ще се промени ли живота ви, ако просто изберете да не гледате филма – ако откажете да дадете пари, но да откажете и да го свалите, за да демонстрирате липса на интерес в този продукт? И в новия албум на поредната музикална звезда, чийто текстове и музика се пишат не от творци, а от маркетингови специалисти, които се чудят как да угодят на масовия вкус, заливайки ни с още от същия полуфабрикат?

Гласувайте с портфейлите си, доколкото можете и както можете. Аз винаги съм подкрепял ъндърграунд сцената по един или друг начин – дори не всичко опира до купуване на албуми, понякога е достатъчно просто да отидете на участие на местната банда (те пари от това няма да изкарат) и да им кажете едно „евала”, ако ви кефят… или да ги почерпите бира/кола/вода. И всъщност да си спомним, че е важно да подкрепяме тези, които влагат страст, пот и емоция в това, което творят… и, че го заслужават. А на другите – ще им намерим цаката.

Advertisements

About JollyStomper

Не поглеждай назад - там няма нищо. Нито крачка напред - избягваш всички.
Публикувано на Uncategorized и тагнато, , , , , , , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

One Response to Necracedia

  1. Pingback: Аналоговизация* | SofiaRebelStation

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s